Zarówno samolot, śmigłowiec, jak i wiatrakowiec to statki powietrzne, ale każdy z nich działa na innej zasadzie, ma różne możliwości i zastosowania. Poniżej znajdziesz zestawienie najważniejszych różnic między tymi trzema typami statków powietrznych.
1. Zasada działania
- Samolot: generuje siłę nośną dzięki skrzydłom i napędowi silnikowemu, który nadaje prędkość postępową. Wymaga rozbiegu na pasie startowym.
- Śmigłowiec: siła nośna powstaje poprzez obrót napędzanego wirnika, umożliwiającego zawis, pionowy start i lądowanie.
- Wiatrakowiec: wirnik nie jest napędzany w locie, obraca się swobodnie (autorotacja). Prędkość postępową zapewnia śmigło. Wymaga krótkiego rozbiegu.
2. Start i lądowanie
- Samolot: długi rozbieg i dobieg na pasie.
- Śmigłowiec: możliwość startu i lądowania pionowego.
- Wiatrakowiec: bardzo krótki start i lądowanie, ale nie pionowe.
3. Zdolność do zawisu
- Samolot: brak.
- Śmigłowiec: tak, może zawisać nieruchomo w powietrzu.
- Wiatrakowiec: nie wykona takiego zawisu jak śmigłowiec, ale dzięki autorotacji może „zatrzymać się w powietrzu”, jeśli mówimy o prędkości postępowej kosztem utraty wysokości. Wiatrakowiec nie będzie poruszał się do przodu względem ziemi, ale będzie miał stosunkowo duże opadanie, ok 8-9m/s.
4. Bezpieczeństwo przy utracie mocy
- Samolot: szybowanie z ograniczoną możliwością lądowania w trudnym terenie.
- Śmigłowiec: wymaga szybkiej reakcji pilota (autorotacja awaryjna).
- Wiatrakowiec: zawsze leci w autorotacji, dlatego bardzo bezpieczny przy awarii silnika.
5. Złożoność i koszty eksploatacji
- Samolot: umiarkowana złożoność, niskie koszty przy prostych konstrukcjach.
- Śmigłowiec: najbardziej skomplikowany i kosztowny w utrzymaniu.
- Wiatrakowiec: prostsza konstrukcja, niskie koszty utrzymania.
6. Prędkość przelotowa (orientacyjnie)
- Samolot: 150–300 km/h (rekreacyjne)
- Śmigłowiec: 120–200 km/h
- Wiatrakowiec: 100–180 km/h
7. Wrażenia z lotu
- Samolot: dynamiczny lot na wysokości, dobre osiągi przelotowe.
- Śmigłowiec: duża manewrowość, loty w dowolnym kierunku.
- Wiatrakowiec: duża manewrowość, łatwy start i lądowanie na małych przestrzeniach.
Podsumowanie
Każdy z tych statków powietrznych ma swoje zalety i ograniczenia. Samolot sprawdzi się na dłuższych trasach i przy dobrej infrastrukturze. Śmigłowiec oferuje wszechstronność i pionowy start, ale wiąże się z wysokimi kosztami. Wiatrakowiec to kompromis – łączy prostotę i bezpieczeństwo z frajdą z latania i możliwością operowania z małych lądowisk.