Budowa wiatrakowca krok po kroku – poznaj każdy element maszyny

 

Wiatrakowiec to niezwykle interesująca konstrukcja lotnicza, łącząca prostotę z zaawansowaną aerodynamiką. Poniżej przedstawiamy szczegółowy opis głównych elementów budowy wiatrakowca ultralekkiego.

 

1. Wirnik nośny (rotor)

To najważniejszy element wiatrakowca. Składa się zazwyczaj z dwóch lub trzech łopat osadzonych na głowicy. Wirnik obraca się w autorotacji, czyli samoczynnie pod wpływem napływającego powietrza podczas lotu. To on wytwarza siłę nośną potrzebną do unoszenia maszyny. Wirnik rozpędza się za pomocą dźwigni prerotacji przed samym startem, następnie po osiągnięciu 150-200 obrotów na minutę prerotacja jest odłączana, wiatrakowiec rusza i od teraz wirnik kręci się na zasadzie autorotacji.

Główne cechy:

  • Materiał: włókno węglowe, aluminium, kompozyty
  • Długość: zwykle 7–9 metrów
  • Brak napędu w locie

 

2. Silnik i układ napędowy

Silnik w wiatrakowcu nie napędza wirnika – jego zadaniem jest napędzanie śmigła, które generuje ciąg do przodu. Najczęściej stosuje się lekkie, niezawodne silniki lotnicze, np. Rotax 912/914 lub w nowszych wiatrakowcach można spotkać Rotax 916iS o mocy 160 KM.

Kluczowe elementy:

  • Silnik spalinowy
  • Układ chłodzenia powietrzem i cieczą
  • Układ paliwowy
  • Tłumik i układ wydechowy

 

3. Śmigło

Wiatrakowce zazwyczaj mają śmigło pchające umieszczone z tyłu (choć bywają też modele z konfiguracją ciągnącą). Śmigło wytwarza ciąg, który wprawia całą maszynę w ruch do przodu, umożliwiając autorotację wirnika podczas lotu.

Rodzaje:

  • Dwu- lub trzyłopatowe
  • Stałe lub o zmiennym skoku
  • Kompozytowe lub drewniane

 

4. Kabina (kokpit)

Kabina wiatrakowca może być otwarta lub zamknięta. W naszych wiatrakowcach mamy zamkniętą kabinę co poprawia komfort lotu. Kabina jest również ogrzewana co przydaje się w zimowe dni. W środku znajduje się miejsce dla pilota i pasażera (w układzie tandem lub obok siebie), zestaw przyrządów oraz system łączności radiowej.

Wyposażenie standardowe:

  • Przyrządy lotnicze: prędkościomierz, wysokościomierz, wariometr, obrotomierz wirnika oraz silnika
  • Awionika: radio, transponder,
  • Tablica przyrządów z bezpiecznikami i kontrolkami

 

5. Podwozie

Wiatrakowce mają podwozie trójkołowe, z kołem przednim sterowanym. Opony niskociśnieniowe umożliwiają operowanie z krótkich, nieutwardzonych lądowisk.

Charakterystyka:

  • Lekka, wytrzymała konstrukcja
  • Hamulce tarczowe na kołach tylnych

 

6. Usterzenie (ogon)

Usterzenie wiatrakowca stabilizuje lot i umożliwia sterowanie kierunkiem. Składa się z pionowego statecznika z płetwą i sterem kierunku oraz statecznika poziomego.

Rola:

  • Stabilizacja kierunku
  • Sterowanie zakrętami
  • Równowaga aerodynamiczna maszyny

 

7. Systemy dodatkowe

W nowoczesnych wiatrakowcach spotyka się również:

  • Ogrzewanie kabiny
  • Oświetlenie nawigacyjne i pozycyjne
  • GPS

Budowa wiatrakowca oparta jest na prostych, ale sprawdzonych rozwiązaniach. Każdy z jego elementów pełni kluczową rolę w bezpiecznym i efektywnym locie. Dzięki przemyślanej konstrukcji wiatrakowce są jednymi z najbezpieczniejszych i najbardziej ekonomicznych statków powietrznych w lotnictwie cywilnym.

TOP