Silniki stosowane w wiatrakowcach – przegląd i porównanie
Silnik w wiatrakowcu odgrywa kluczową rolę – to on odpowiada za napęd śmigła, które wprawia maszynę w ruch do przodu. Choć nie napędza wirnika (jak w śmigłowcu), to bez sprawnego silnika nie byłoby możliwe uzyskanie prędkości potrzebnej do autorotacji. W artykule przedstawiamy najczęściej stosowane silniki w wiatrakowcach ultralekkich oraz ich porównanie.
1. ROTAX – lider rynku
Silniki austriackiej marki Rotax są najczęściej spotykanymi jednostkami napędowymi w wiatrakowcach ultralekkich. Cenione za niezawodność, dostępność części i serwisu.
Najpopularniejsze modele:
- Rotax 912 ULS – 100 KM, chłodzony powietrzem i cieczą, czterosuwowy
- Rotax 914 UL – 115 KM, z turbodoładowaniem
- Rotax 915 iS – 141 KM, wtrysk elektroniczny, turbodoładowany
- Rotax 916 iS- 160 KM, wtrysk elektroniczny, turbodoładowany
Zalety:
- niskie zużycie paliwa,
- wysoka trwałość,
- dobra dostępność serwisowa,
- lekka konstrukcja.
2. BMW (przerobione silniki motocyklowe)
W niektórych eksperymentalnych lub amatorskich konstrukcjach stosuje się przerobione silniki BMW boxer z motocykli serii R.
Zalety:
- stosunkowo niska cena,
- prosta budowa,
Wady:
- niższa niezawodność,
- brak certyfikacji lotniczej,
- mniejsza dostępność wsparcia technicznego.
3. Egzotyczne i alternatywne rozwiązania
Niektórzy producenci i konstruktorzy eksperymentują z:
- silnikami Suzuki,
- jednostkami turbinowymi (rzadko, ze względu na koszt),
- silnikami elektrycznymi (w fazie rozwoju, głównie do demonstratorów).
Choć takie napędy są ciekawą alternatywą, to zazwyczaj nie oferują takiej niezawodności i wsparcia jak Rotax.
4. Co decyduje o wyborze silnika?
Wybór jednostki napędowej zależy od:
- masy i przeznaczenia wiatrakowca (rekreacyjny, dwumiejscowy, szkoleniowy),
- dostępności części i serwisu,
- zużycia paliwa i zasięgu,
- wagi i układu chłodzenia (powietrze/woda),
- preferencji producenta lub właściciela maszyny.
5. Koszty i eksploatacja
Silniki Rotax są droższe w zakupie niż np. silniki motocyklowe, ale oferują większą niezawodność i bezpieczeństwo. Regularna konserwacja, użycie odpowiedniego paliwa oraz przeglądy techniczne to podstawa ich długiej żywotności.
Podsumowanie
Silnik w wiatrakowcu jest równie ważny, co wirnik. Choć nie odpowiada bezpośrednio za unoszenie maszyny, to bez niego nie da się wzbić w powietrze. Wybór odpowiedniej jednostki napędowej to kompromis między osiągami, niezawodnością a kosztami. Dla większości pilotów wiatrakowców Rotax pozostaje bezkonkurencyjny.